tisdag 5 februari 2013

Stalkers.

Jag läste just Sanna Lundells blogg där hon pratar om att de strax ska starta en ny inspelningsperiod av det programmet.
Själv har jag en kvinna som förföljer mig på min blogg sedan 2009. De fyra sista månaderna av det året var hon inne här 1200 gånger. Utan att säga något, förstås, hon hade ju en relation med min dåvarande.
Så jag bad honom hälsa henne att inte följa mig mer. Jag tyckte det var obehagligt. Det var inte mig hon var ute efter, det var honom, men jag blev någon form av ställföreträdare antar jag.
Och han bad henne. Och hon slutade ibland. Oftast inte.
Hon är fortfarande här varje dag, och ibland tänker jag att jag ska hänga ut henne med namn och adress. Kanske det skulle få henne att sluta?

Om jag får välja ska bara snälla människor hänga här. Inte sådana som har gjort mig illa.
Men det är väl ett önsketänkande, kanske?

18 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Om vi tänker positivt så kanske hon hänger här för att hon gillar din blogg och hade hoppats att du inte visste att hon hängde här? ;)

Om vi tänker realistiskt så är det förmodligen något slags kontrollbehov, men jag tror inte det är så lätt att bli av med sådana människor på en blogg.

Kan du andas bort henne ur systemet och strunta i att titta på besöksstatistiken?

Åsa Hellberg sa...

Nej, eftersom jag inte tänker anpassa mig efter att hon inte kan släppa taget. Jag behöver statistiken av flera skäl.

Ninas skrivarlya sa...

Går det inte att blockera IP-adresser?

Åsa Hellberg sa...

Nej, det tror jag inte. Men de är ju bra att ha om man någon gång måste anmäla, som man ju faktiskt kan göra idag.

HOUSE of ADELA sa...

Usch ja obehagligt! Tänk att en del inte begriper bättre...
Det är väl nackdelen med att ha blogg ibland att man inte riktigt kan skriva det man vill känner jag...det finna alltid personer man kunde önska inte skulle vara där men som finns ändå. Och du har helt rätt!! Man ska INTE anpassa sig efter såna människor.

Kram
Adela

Ebba Range sa...

Tur att jag tillhör en av de snälla.

Obehagligt värre med sådana sjuka människor ...

Åsa Hellberg sa...

Kram tillbaka.

Åsa Hellberg sa...

Ja, du får mer än gärna var här!:)

Snäckskalsdalen. sa...

Läste om något liknande, "näthat", tydligen stort problem. Men den här kvinnan verkar inte störa så utan finns bara, nog så jobbigt. Förresten har jag aldrig lärt mig hur man kan se vilka som är inne och tittar på ens blogg.....så enfaldig är jag.
Nya fenomen är det i alla fall, och det är klart att med nya medier så uppstår nya problem, och det finns ju alltid såna som kan kringgå det mesta och som ligger före.
Hoppas du får vara något så när ifred!

Simona sa...

Hat på stalkers!

Jag hade en stalker en gång. Jag postade hennes namn på min blogg. Har exakt noll tolerans för taskmörtar.

Anonym sa...

Jag säger bara uäk och vet att du vet vad jag menar.

Bra där, Åsa! (Och jag har tänkt på dig hela dagen idag.)

Åsa Hellberg sa...

Tack, Snäckan!

Åsa Hellberg sa...

Det är ju synd om människan egentligen, förstås. Jag antar att hon tror att jag ska prata om mitt x, vilket jag inte har gjort på många år.

Åsa Hellberg sa...

Puss och tack för senast!

tigerlilja sa...

Så otroligt obehagligt! Och dumt.

Åsa Hellberg sa...

Jag håller med. Lite patetiskt nästan, eller hur?

Spader Madame sa...

Jag har ett Troll. Samma lika. Inte roligt och många gånger begränsande. Även om de inte gör något så är det obehagligt. Att de inte släpper taget. Det gör att jag ibland får svårare att skriva. KRAM!

Åsa Hellberg sa...

Precis, men vet du? Låt oss packa ihop de som inte har något eget liv. Det är ju jättesynd om dem egentligen.